Het echte leven

Mindfulness, hardlopen en yoga..in praktijk

5 april 2016

Twee weken geleden schreef ik een blog post over minfulness, hardlopen en yoga. Het 1e daar krijg ik vaak een beetje de kriebels van en de andere 2 liggen wat buiten m’n comfortzone. Maar ja als je op reis bent, probeer je nieuwe dingen. Anders ging ik waarschijnlijk nog elk jaar op vakantie naar Italië of Drenthe. Dus na het schrijven van m’n blog post 2 weken geleden, ben ik hop…uit die comfort zone gestapt.

Hardlopen
Tijdens het schrijven van t blog vorige keer, had ik ze al aan. De hippe hardloopschoenen. Je hoopt dat het ik-wil-hardlopen gevoel zich dan tijdens het schrijven al in je benen nestelt. Net zoals je studieboek onder je kussen leggen en dan rekenen op een voldoende. Verrassend genoeg werkte dit niet. Ik zou toch zweren dat t boek onder m’n kussen wel werkte….

Omgekleed in geschikte sportkleding keek ik naar m’n voeten. Hmm niks bijzonders aan te zien. Nog een keer naar de wc maar na een kwartier in huis rondlopen, was ik door alle excuses heen. Ik ging hardlopen. In het Haagse bos. Ik ging hardlopen in het Haagse Bos.

En het ging….nou ja, het ging. Ik weet ook wel dat het niet gelijk een marathon hoeft te zijn. Alleen was ik niet, het was rond lunch tijd en iedereen wandelt braaf in z’n lunchtijd. Of gaat hardlopen. Want zoals we allemaal weten, dat stilzitten is het nieuwe roken. Ik rende braaf en wandelde soms. Aan het einde van het half uurtje, bleek dat huppelen eigenlijk veel leuker is. In aanloop naar Pasen, was dat huppelen hartstikke gepast.

The day after
De dag na het hardlopen, had ik last van m’n knie. Vervelend want ik heb nooit ergens last van. Uiteindelijk heb ik er een paar dagen last van gehad en het is weggetrokken. Deze week heb ik me voorgenomen om gewoon nog een keer te gaan rennen. Niet te lang, niet te hard…gewoon niet overdrijven dus.

Yoga
Tijdens het schrijven van m’n vorige blog post heb ik me ook gelijk ingeschreven voor een proefles yoga. Er zit een yoga school bij me om de hoek, handiger kan het niet. Woensdag 09.15u leek me ook een prima tijd. In het lesrooster zag ik dat er dan “ashtanga yoga” op het programma stond. Ik als yoga virgin weet er echt niks van dus ik vroeg gelijk of dat iets zou zijn voor mij als beginner. Ik moest het maar komen ervaren. Het was in ieder geval yoga waar je veel zou bewegen, dat sprak me in ieder geval aan.

Het was inderdaad behoorlijk bewegen. Voordat ik in de ene houding zat, was de rest alweer verder. Maar op zich ging het wel aardig. Het is gewoon handig als je de volgorde van de yoga houdingen weet. Ondanks de inspanning voelde het niet als keihard trainen. Het fijne vond ik dat het allemaal op het ritme van je ademhaling gaat. In ashtanga yoga is de vloeiende beweging van de ene naar de andere positie belangrijk. Tsja vloeiend is anders maar ja t is vooral oefenen.
Mindfulness, hardlopen en yoga...de praktijk
The day after
In de kleedkamer sprak ik al even met een andere yogi. Zij vertelde dat ze de 2 dagen na de 1e keer yoga amper uit bed kon komen. Dus ik was voorbereid op z’n gevoel wat je hebt na klussen, je gebruikt spieren waarvan je het bestaan niet eens wist. Maar de wekker gaat en t valt mee. Een beetje spierpijn in m’n hamstrings maar dat is niet zo erg. Wat wel erg is, is de misselijkheid! In 9 maanden zwanger nog niet zo misselijk geweest.

De hele dag heb ik rond gelopen met water om te drinken en een teiltje…je weet het gewoon niet. In de middag nog even naar buiten geweest, frisse lucht doet misschien goed. Halverwege de middag was ik moe, uitgeput alsof ik toch een marathon had gelopen. Ik kruip onder de dekens en slaap een paar uur. Ook de dag daarna voel ik me nog misselijk, gelukkig wel minder moe.

Yoga kan dus allerlei reacties teweeg brengen in je lichaam. Niet zo gek natuurlijk want de meeste houdingen neem ik in het dagelijks leven niet aan. Wel heeft dat me vorige week weerhouden om te gaan.

En nu?
Afgelopen week was ik onderdeel van de commissie van het open toernooi op ons tennispark. Dat betekent 9 dagen bezig zijn om die 430 deelnemers zo goed mogelijk in te plannen. Gelukkig ben ik onderdeel van een leuk team en tijdens zo’n week is er ook altijd tijd voor een drankje en een dansje. En nog een drankje, en nog 1 en voor je het weet is het 03.00u.

Tijdens zo’n week merk ik dat geen ruimte is voor iets anders. De afwas blijft iets langer staan, voor bloggen vind ik ook niet tijd en voor hardlopen ….pffff ik moest er niet aan denken.

Maar ik heb deze week goed overleefd. De emmer raakte niet te vol ondanks de late avonden, de logistieke puzzel met kind, de drankjes, zitten achter de wedstrijdtafel en de vele dingen om aan te denken. Natuurlijk was er zondagavond een ontzettend inkak moment maar dat had iedereen van het team. Dus ik ben positief en deze week gaan we die hardloopschoenen maar weer eens aantrekken. Ik heb er bijna echt zin in!

Mijn route…
– toch weer gaan hardlopen -of huppelen- in het Haagse bos
– na de hectische toernooi week weer in een normaal ritme komen
– yoga gaat toch even in de koelkast, misschien klinkt het bejaard maar even 1 nieuw ding tegelijk

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Ilona 3 januari 2017 at 12:56

    Ben al een tijdje aan het meelezen met je blog. Het is heerlijk nuchter geschreven, hou ervan! En deel sommige hersenspinselen met je 🙂 Ik ben eerst begonnen met yoga en toen gaan hardlopen (geinspireerd door Sandra van http://www.letsbundl.com/ ) En dat werkt perfect samen. Ben nogal blessure gevoelig dus dit was de perfecte combi.

  • Reply Toby 5 april 2016 at 09:28

    Yoga…..knap als je het kan. Best wel inspannend en uitermate zwaar. Ik heb het een keer gedaan en daarna nooit meer. Misschien omdat het bikram yoga was. Het was er zoooooo warm.

  • Hoe pak jij de drukke bende in je hoofd aan?